2024
5 år i miljøets tjeneste
I denne måned fejrer vi Simon Zittlau Halvarsson’s første jubilæum som markedschef. De seneste fem år har Simon været en uvurderlig del af vores team, hvor han med højt engagement, dyb markedsindsigt og et omfattende netværk i branchen har bidraget til udvikling og optimering af vores strategier og enheder.
Fem år med fart og udvikling
Ifølge Simon er årene fløjet af sted – så hurtigt, at en kollega måtte minde ham om jubilæet. Når han ser tilbage på sin tid hos Solum, fremhæver han sin rolle i en større
reorganisering hos Solum, som har ført til en klarere ansvarsfordeling og mere effektive arbejdsprocesser.
Simon begyndte sin karriere som markedschef med målet om at skaffe flere kunder til de forskellige forretningsområder. Efter nogle år fik han ansvaret for miljøpladsen i Roskilde, hvor han nu håndterer produktion, logistik, personale, prissætning, afsætning, kommunale udbud samt udvikling af kommercielle muligheder. Han trives i en dynamisk hverdag med mange bolde i luften. En omskiftelig hverdag med mange bolde og fart på, som han trives godt med.
- Mit ansvar er at indhente ressourcer og finde de mest optimale løsninger til at genanvende dem effektivt og bæredygtigt. Vi arbejder med selvstyrende teams, og jeg sørger for, at de har frihed til at nå vores milepæle og mål, siger Simon.
Opgør med nulfejlskultur
Markedschefen fremhæver samtidig fordelen ved, at der hos Solum er er plads til at fejle.
- Hos Solum gør vi op med nulfejlskultur - der skal være plads til at fejle. Det er vigtigt for at styrke initiativet, læringen, motivationen og ansvarsfølelsen, påpeger han.
Simon ser sig selv som en holdspiller frem for en individualist. Han foretrækker at skabe resultater uden at tiltrække opmærksomhed. Denne opfattelse deler adm. direktør Christian Christensen.
- Simon er en af den slags mennesker, som vil alle det godt. Han er god til at værne om teamet og få nye kolleger indkørt, så de hurtigt føler sig tilpas på pladsen. Og i forhold til kunderne, yder han god service og rådgivning. Samtidig er han ambitiøs og sætter baren højt i forhold til at indfri vores vision om at sikre, at flere ressourcer indgår som en del af den cirkulære økonomi, fremhæver Christian Christensen.
En reel forskel
Som i mange andre brancher har affaldssektoren også tradition for at kigge på profitoptimering. Hos Solum er det dog ikke kun profitten, der er i højsædet:
- Jeg er vild med, at Solum og Christian har en tilgang, hvor det vigtigste ikke er profit. Vi skal have det sjovt, opretholde en god tone og gøre en forskel for miljøet, fortæller han og fortsætter:
- Vi gør, hvad vi siger, vi gør. Det betyder, vi faktisk handler på vores ord og stræber efter at gøre en reel forskel globalt med vores initiativer. Alle her føler for det, vi siger, siger han.
Spændt på vækst og ekspansion
Hvad bringer fremtiden? Med fem omskiftelige år er det svært at spå, men Simon ser frem til de mange nye projekter hos Solum. Særligt nævner han den nye, revolutionerende robot til sortering af byggeaffald, som netop er taget i brug. Dog bemærker han, at der jo ikke er tale om ’affald’ men genanvendelige ressourcer, som bidrager til den cirkulære økonomi.
- Robotten vil være en game changer i forhold til byggebranchens cirkularitet. Det bliver spændende at se dens effekt og implementere flere robotter på andre pladser i landet. Det glæder jeg mig til at være en det af, slutter han.